Min resa gick som förväntat när jag reser med SJ AB. Det blir som nästan alltid att läsa det baklänges. Så blev det igår. Det började med ett sms på morgonen om att korglutningssystemet var urfunktion på min vagn. Jag skulle automatiskt få 25 procent tillbaka på biljettpriset. De erbjöd mig också att boka om eller pengarna tillbaka.

Inget av erbjudandena hjälper mig. Jag måste åka och alla andra tåg var fullbokade eller kom fram försent. Att åka utan korglutning är ingen höjdare, kan jag säga om du aldrig gjort det. För det har jag, tyvärr. Jag fortsatte min dag utan att byta tåg eller få pengarna tillbaka. Jag hade ju ändå bestämt mig för att jag inte ville köra sträckan så då fick jag stå ut. Dagen fortsätter och så plingar det i telefonen igen och jag får detta sms:

Orkar man? Jag gör inte det. Hur kan jag sitta på alla försenade tåg? För när jag kollar informationen och de säger att det ska bli 8 minuter sent så vet jag, att det kommer inte bli 8 minuter sent. Mycket riktigt, det blev 35 minuter sent. Och jag kan inte vara på stationen senare än vad som var avgångstiden, för det kan ju komma i tid. Även om det är sällsynt när de utlovat försening.
Vi blev till slut 40 minuter sena. Då hade vi något signalfel samt invänta ett annat tåg på vägen. Jag kan ärligt säga att det var inte kul att sitta i en vagn utan korglutning som åker fortare än vanligt för att köra in tid. Dessutom så trodde tåget att vattnet var slut så det stängde toaletterna. För när vagnen lutar så lutar även vattnet som då inte når givaren. Konsensus, tåget tror att det inte finns vatten och låser dörrarna automatiskt.
Jag kom fram och nu ska jag inte tänka på SJ igen förrän imorgon. Jag hoppas att jag kommer hem. Gärna med en fungerande korglutning och i tid. Kanske är för höga krav att ställa.
Ta hand om dig. Vi hörs imorgon.