När bilen dör

Igår var en dag i bilen. Det började på morgonen med att jag egentligen behövde åka innan jag börjat för att hinna. Det behöver man ju så klart aldrig. Då blir det att man får en upphämtningstid senare än vad kunden tror. Vi har rätt att komma 5 minuter för tidigt och 10 minuter sent till kunden. Jag skulle komma 5 minuter sent.

Vilket inte är hela världen. Men när det är ett tjockt islager på framrutan och man ändå var tidig till jobbet och startade bilen omgående och den ändå inte hinner tina i tid, då börjar det bli lite jobbigt. Att då också få en lampa som är gul på instrumentbrädan är inte jättekul.

Jag kom 8 minuter sent. Kunden var nöjd och glad. Dagen fortsatte och jag vågade inte stänga av bilen någon gång av oro att lampan lös på grund av svagt batteri. Vi använder väldigt mycket batteri med bilarna. Vi höjer och sänker bilen typ hundra gånger varje dag. Överdrift men det tar mycket att kompressorn ska gå i ett.

Jag påpekar det för chefen på förmiddagen som vill att jag ska åka förbi verkstaden vid tillfälle och göra en diagnostik. Vilket jag gjorde mitt på dagen. Då fanns en perfekt lucka. Jag får till svar att batteriet är frisk men det var ett annat problem som behövde åtgärd men inte akut. Jag mycket nöjd och glad.

När jag då på sista kunden stänger av bilen för att jag är mycket för tidig så blir man inte jätteglad när bilen inte går igång igen. Jag är strandad. Vad gör man då? Ger upp? Låter livet suga all energi från kroppen? Eller hittar man en lösning?

Som tur är så är jag mycket tidig och inser det långt innan kunden ska åka. Jag får ringa ett antal samtal för att hitta en lösning. Jag börjar med att ordna någon som kan komma med starthjälp. När det bara är att vänta så fortsätter det med samtal för att meddela alla berörda om att jag kan bli sen. Vilket jag blev. Men inte så sen som jag kunnat bli om jag inte upptäckte det när jag gjorde.

Nu har jag fått bli strandad och vet att jag fixar det också. Det var många fördelar med min bildöd, 1, jag hade inte kunden i bilen. 2, jag var i en stad så hjälp fanns. 3, jag var tidig. 4, jag hittade felet innan utsatt tid för kunden. Och framförallt 5, jag hittade en lösning inom rimlig tid!

Ofta går det inte som planerat men man får göra det bästa av det.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *