Tänk dig att du har en procedur varje dag innan du kan komma igång som MÅSTE följas och tar ungefär tre timmar. Om du tänker dig det och sedan försöker tänka på att du också ska göra andra saker, som att gå till tandläkaren, frisör studiebesök eller ett jobb, hur skulle du lösa det?
Vi har alla tjugofyra timmar på ett dygn. Man brukar enkelt säga att man sover åtta timmar, jobbar åtta timmar och resten är ledig tid. Åtta timmar. En del kan sova mer och en del kan sova mindre. Men enkelt sagt så är allt fördelat på åtta timmar. Ta bort tre timmar för att göra dig färdig för dagen, då är det bara fem timmar kvar av antingen sömn, arbete eller ledig tid.
Att sova fem timmar varje natt är inte bra för någon. Det rekommenderar jag inte. Du kan ta bort det på den lediga tiden och ha fem timmar kvar där eller på arbetet. Man måste överleva rent ekonomiskt så då är lediga tiden den som är troligast att styrka på foten. Vilket heller inte är så bra för man gör ganska mycket på den där lediga tiden som inte är ledig. Som frisör, städa, laga mat, handla och flera andra vardagliga saker som måste göras utöver att faktiskt vara ledig.
Ett alternativ skulle vara att ta en timma på varje. Så är det. Men om du behöver nio eller tio timmars sömn för att må bra så hamnar vi helt plötsligt i ett annat dilemma. Då är det redan taget på de lediga timmarna för att sova och går således inte att korta ner i tid. Min lösning är att arbetet är det som måste anpassas för att man ska ha ett fungerande liv.
Där är jag just nu med äldsta sonen. Han är arbetssökande och vi letar efter ett jobb som han skulle briljera i men också som skulle passa hans rutiner och rytm. Den kombinationen är inte så enkel. För det finns alltid yttre omständigheter som måste finnas med i kalkylen. Som igår till exempel när det kom snö.
Äldsta sonen hade ett inbokat möte kl 09.30 igår. Vilket är första problemet när man har en startsträcka på tre timmar. Andra problemet är när jag talar om att det snöar ute och det både är halt på vägarna och bilen måste göras snöfri. Tiden fanns i kalkylen och var ett problem. Snö fanns inte alls i kalkylen och blev ett större problem. Kombinera dem två och du har ett jätteproblem.
Jag brukar mest informera om saker och ge tips på lösningar. Lösningen igår var att han hade möjligheten att ringa mig om bilen var igenfrusen och han inte skulle kunna göra den snöfri. Kl 09.24 kom samtalet. Han fick skjuts av mig. Han blev en minut sen för att jag körde fel. Han skulle möta upp en person för att sedan gå tillsammans dit mötet var. Jag körde dit mötet skulle vara. Annars hade han varit i tid.
För övrigt så snöröjde jag och maken igår. Det gick bra. Det var mycket snö framåt eftermiddagen. Vi höll på i fem timmar båda två med att röja. På jobbet. Sedan behöver vi ju skotta hemma också. Lite mindre men också bara med vanlig snöskyffel, ingen plog på bilen. Skönt att jag faktiskt kunde vara med och hjälpa till denna gången. Nu får maken fixa resten som kommer i veckan. Prognosen säger att det ska komma några millimeter till i veckan innan det är klart.
Idag hoppas jag på att SJ AB ska leverera och jag kommer fram dit jag ska. För på torsdag är planen att jag ska ta mig till Bratislava. Där är det mer vårväder. Ungefär som det vi hade påbörjat som fick ett hastigt avslut. Jag ser fram emot upp emot sexton grader. Det blir härligt. Tråkigt bara att SJ tycker jag ska packa varmt ifall tåget blir stående. Jag har gjort som SJ föreslagit. Att frysa ihjäl på ett tåg ingår inte i mina planer för dagen.
Ta hand om dig. Vi hörs imorgon.