När man kör serviceresor så behöver man ha lite olika ämnen som man kan prata med om kunderna. Det behöver vara saker som inte upprör eller kan göra någon illa. Ja, tala nedvärderande om kvinnor kan vara ett exempel på att göra någon illa. Det kan vara många ämnen som upprör. Något som alltid går att prata om är vädret.
Igår var det alla som började med vädret. Vissa tycker det är för varmt och smälter bort. Vissa älskar värmen (som mig) och hoppas det ska hålla i sig. En del oroar sig för att det inte regnar. Ja, vädret är ett bra samtalsämne som kan väcka känslor men aldrig att det kan bli ett problem. För vädret bestämmer ingen över.
När jag hade min språngmarsch till polisen häromdagen så var det några där inne redan. Och vädret kom på tal i kön (så klart). En som tyckte det var lite väl varmt. Jag som älskar värmen och inte var på jobbet i bilen kunde svara att det är bäst att njuta av den sista värme som vi har nu. Snart är det höst och regn, då regnar det för mycket. Sedan kommer snön, då är det problem. Sedan kommer det för lite snö för det är mörkt ute. Sedan…
Vi kom fram till att oavsett vilket väder det är i Sverige så är det fel. Vi kan aldrig vara helt nöjda. Visst skulle jag kunna hävda samma sak på jobbet i taxin men det är bättre att vara lite mer hålla-med-attityd. Om man pratar om vädret så fungerar det att hålla ett jämnt humör. Både för mig och kunderna.
Ett annat ämne som diskuteras riskfritt just nu är all frukt och växtligheter som finns för tillfället. Mest pratas det om avbrutna grenar för att det är så mycket frukt. En kund berättade igår att deras äppelträd hade klyvts på grund av alla äpplen. Inte ens ett gammalt och stort träd. De hade stöttat det på alla grenar men det hjälpte inte.
Vår granne har stöttat sitt plommonträd och alla grenar har klarat sig. Men vad frukt det är. Jag har lovat att plocka plommon i helgen. Frågan är om det kommer märkas hur många jag än tar. Det ska bli inlagda plommon. Det är mycket gott och så känns det bra att ta till vara lite av frukt som finns nu. Inlagda håller de sig flera år.
Det är sådant som jag också kan säga till kunderna. Vissa saker säger man många gånger på en dag, till olika kunder. Men det för inte mig något. Det är jobbigare att inte få säga något. Det finns faktiskt kunder som helst inte säger något på hela resan. Det är svårare än att hitta riskfria samtalsämnen.
Ta hand om dig. Vi hörs imorgon.