Nytt batteri

Jag har behov av ett nytt batteri. Det finns tre olika sorter som man kan köpa. Gel, Litium samt AGM. Det sista tror jag är det senaste. Jag har efterforskat en del och de flesta säger Gel. När jag då säger AGM så går det också bra. Litium går bort.

Litium väger tydligen minst men de kilona skulle jag lättare få bort på kroppen än att skaffa ett dåligt batteri. Det är ett känsligt batteri. AGM väger mest men är tydligen ett väldigt stöt- och skaktåligt batteri.

Gel väger 600 gram mindre än AGM. Med tanke på att man fluktuera några kilo i vikt så spelar 600 gram ingen roll. Även om jag har en tung mc. Den väger 259 kg. Vilket batteri det inkluderar vet jag inte, men som sagt ett halvkilo mer spelar inte så stor roll.

Jag lutar åt AGM. Frågan är om jag ska lita på Biltema? Många säger att Biltema håller ett par säsonger och sedan är det dags att byta. Jag tror att det gäller Gel. Det kostar 800 eller 900 kr till min mc. Jag vet inte riktigt skillnaden mellan dem men ett av dem är det.

Screenshot

Ett AGM till min hoj på Biltema kostar 1050 kr. Skillnaden är försumbar alltså. Om jag skulle köpa ett AGM från ett känt märke så ligger det mellan 1700-2250 kr på olika sidor. Biltema är ju billigare men om det bara håller ett par säsonger och de andra håller mer än det dubbla så är det mer värt att betala mer nu och mindre i längden.

Dock kan jag åka bort till Biltema och köpa ett direkt. På allt annat måste jag beställa hem. Det kanske får bli att jag provar Biltemas och hoppas på att det håller 10 år, vilket faktiskt förekommit enligt recensioner online. Vad säger du? Biltema AGM eller beställa ett YUASA AGM och få vänta?

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Att inte kunna packa allt

Igår blev det en cykeltur med minstingen. Det var underbart väder. Jag har ju dock inte tränat så bra på ett tag, styrka menar jag, så min rygg behövde värme.

Jag passade på att ha vindskydd, genom mina galoscher till cykelskorna. När man har galoscherna så kan man inte komma åt snörningen. Jag lyckades snöra för hårt och försökte justera det när vi cyklade.

Jag lyckades faktiskt, men det tog en del försök och kraft. Kraft så stor att jag tog sönder tumnageln. Då önskade jag väldigt mycket att jag packat en nagelfil. När man cyklar så kan man inte packa allt. Extra slang behövs. Och lite verktyg. Man vill INTE ha stora sidoväskor för att få med allt.

En nagelfil är dessutom inget som är nödvändigt på en cykeltur. Även om det är väldigt irriterande när den fastnar i ryggfickan till exempel. Jag löste det halvvägs när vi stannade för en ryggsträckar paus. Jag tog helt enkelt cykelpumpen och filade med.

Hur galet det än låter så är det faktiskt sant. På pumphandtaget finns en räffling i metallen. Den blev min räddning. När jag kom hem fixade en riktig nagelfil till den men cykelpumpen fixade det akuta problemet.

Akutfixad tumnagel

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Kanske ett nytt projekt

Minstingen hjälpte mig ut med alla växter från tältet. Mycket skönt att det är gjort, även om vissa växter nog hade uppskattat att få vara kvar i tältet ett tag till. Vi har haft frost varje natt sedan de togs ut. Men det var inte vad jag tänkte skriva om.

Utan att tältprojektet är klart. Nu har jag inget projekt mer än underhåll. Och att fixa fontänerna. Men det räknas knappt för den ena ska bara fyllas med vatten och den andra ta bort höstlöven, sedan bara lägga i fontänen. Nu blev det ytterligare något jag inte tänkt berätta om.

Det jag tänkte skriva om denna gången var tunnan som haft rabarbern i sig. Jag funderar på om jag ska ha ett projekt där? I tältet har det stått ett aprikosträd. Det har aldrig fått några blommor. (Det kanske inte ens är ett aprikosträd. Jag kanske fått fel men har inte kunskap nog att förstå det.) Oavsett så överlever själva trädet utomhus. Det är blommorna som inte tycker om när det är kallt.

Eftersom det aldrig haft blommor samt att jag har ett som får det så kanske jag vill plantera det utomhus. I krukan där rabarbern var. Den blev flyttad dit för att vi skulle känna efter. Maken har inget han vill tillägga mer än att jag får bestämma det själv.

Thujahäcken är precis i kanten till höger av bilden. Enbart den gräsmatta som är synlig som är bredden att gå på.

Grejen är att det kan bli i vägen när man går där. Som syns tydligt på bilden. Tänk då också att den kommer bli femtio centimeter längre ner än hur den står nu. Det är antagligen en dum idé.

En annan idé, som jag skrivit innan, är att den planteras i krukan på altanen som nu har det halvdöda och nedklippta olivträdet. Jag vet inte. Kanske det inte blir något projekt alls och aprikosen står i sin kruka i krukan hela sommaren? Jag känner efter ett tag till.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Lite svinn

Lite svinn får man räkna med. Det uttrycket stämmer väldigt bra in på trädgårdsarbete. Man kan göra alla rätt och ändå dör växter. Jag har gjort både rätt och fel och bägge ledde till döden.

Mangoträdet borde stått inomhus. Så att det dog i tältet under vintern är inte så konstigt. Olivträden hade antagligen bägge överlevt i tältet men de var för stora. Det lilla lever ännu och att de inte mår så bra efter denna kalla vintern kanske ändå inte är så konstigt.

Det lilla är det löven som gett upp.,.
…det stora har i stort sätt allt gett upp hoppet om livet.

Men limeträdet borde överlevt. Alla andra citrusträden växer och mår bra. Flera har frukterna växt massor under våren i tältet. Så att limeträdet dött är väldigt konstigt. Men jag misströstar inte, för lite svinn får man räkna med. Däremot njuter jag av att nästa magnolia står inför att blomma. Så även om lite försvinner så är det massor kvar att vara lycklig över.

Både Lime (vä) och mango (hö) dog i tältet.
Magnolian som har stora fina knoppar.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Favoritbutiken och någon till

Jag har varit i min favoritbutik i stan. Jag har köpt några växter till två lådor som jag haft sommarblommor i tidigare. Förra året var de tomma men i år så är det nu något i dem.

Jag valde perenna blommor så jag vet inte hur jag gör till hösten? Kanske de ställs in i tältet. Eller så chansar jag och ser om de fryser ihjäl. Det blev två olika nejlikrot samt en röd backsippa samt en malva. Det vore kul om de överlevde.Jag hoppas de kommer trivas i sina lådor.

Backsippa och malva i denna galvade lådan under mjölkvarnen.
Två olika nejlikrot i den turkosa lådan på backen.

Sedan blev det också en litet sidobord till min gungstol samt en kruka. De finns på Hemtex och jag råkade se dem då de stod i entrén. Syntes tydligt när man gick förbi utanför på parkeringen. Det blev impulsköp och jag är mycket nöjd. Kanske till och med behöver någon kruka till. Fast jag har massor av krukor.

Sidobordet som är rosa. Gungstolen är i regnskydd.
Nya krukan som fått dahlia Matador. Den är ljust grön.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Träningen har blivit annat

Igår skulle jag och minstingen träna. Det var längesedan. Han har haft insatsdagar på Räddningstjänsten, han har lagat bil och en massa annat. Så vår träning tillsammans har blivit bortprioriterad.

Det har inneburit att jag inte tränat så mycket. Förra veckan hade jag två konditionspass och noll styrketräning. Därför behövdes gårdagens pass ganska mycket för min del.

Dock förstörde jag det. För jag frågade minstingen om vi kunde lyfta ut några krukor ur tältet innan vårt pass. Det sa han ja till i måndags. Igår när han tittade in i tältet och såg alla krukorna så sa han att det blev ingen träning. Det fick bli att flytta ut ALLA krukorna OCH ta bort tältet.

Två citrusträd har fått flytta upp på komposten.

Min lilla plan blev en mycket stor operation på minstingens initiativ. Tack och lov hade jag hans hjälp. Nu är tältet borta och alla växterna är framme. Vi fick använda våra muskler men vi hade också en transportkärra som vi rullade krukorna på för transporten från tältet till nya platsen.

Idag ska det i alla fall bli träning. Idag ska ingen bil besiktas som förra veckan. Inga krukor ska flyttas som igår. Alla planeter står i rätt läge och vi är taggade för ett styrkepass.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Mer ute nu

Igår fick fler saker komma ut i solen. Odödlighetens ört är alldeles vildvuxen och har varit ledsen för att den fått för lite sol. Så igår åkte den ut. Det såg bra ut hela dagen men framåt kvällen blev den lite ledsen. Det kan ha blivit en chock att komma ut från värmen inomhus till det kyligare utevädret. Fast det blir nog bra.

Fortfarande glad när den precis kommit ut.

Palmen fick komma ut från tältöppningen. Den fick ingen chock. Så det ska nog gå bra att den står ute nu. Den är stor och tung och jag behöver lyfthjälp när den ska stå uppe på komposten. Minstingen kunde hjälpa mig igår och då fick det bli då.

Palmen tillsammans med dahliorna

När palmen flyttade ut så såg jag kart på persikoträdet. Jag har varit ett duktig bi med andra ord. Den står fortfarande inne i tältet. Får se om det flyttar ut idag eller om det blir andra som flyttar ut före.

Persikor på G

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Dahliainventering

Igår gick jag igenom alla mina dahlior. Jag kollade vilka som överlevt och inte. Två stycken vet jag är döda. Några andra är jag osäker på. Men jag hoppas alla lever, även de osäkra. Jag har fått uppdrag från mina svägerska också.

De bor inte i hus längre och hon hade inte plats för alla sina dahlior. Nu så ska jag ha fyra stycken hos mig. Jag planterade 3 av dem igår. Två i den gamla jorden från mina bägge som inte överlevt. Den fjärde fick varken ny eller gammal jord då jag inte hade så det räckte. Men det ska lösas.

För att kunna göra denna inventering och plantering så behövdes alla krukor lyftas fram. Jag har ingen plan på att få in alla i förrådet igen. De har alltså flyttat ut på heltid i samband med detta. Eventuellt att jag kommer gilla litegrann och täcka över dem med filt om det är risk för minusgrader. Men det får vi se när vi är där.

En del av alla krukorna med dahlior.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Har inte vågat

Jag har inte vågat skrapa i barken på mina olivträd. Det stora ser helt dött ut, men det lilla har jag haft lite hopp om fram tills nyligen. Inga nya skott har kommit. Allt ser helt kört ut.

Men igår när jag var runt och kollade allt så kom jag fram till att nu måste jag våga. Jag hade fått mod ifrån vattenorkidéen. För den har klarat sig i tältet. Jag trodde inte den skulle komma igen. Men det har den gjort.

Orkidéer till dammen som är i tältet. Med nya skott.

Sedan har nektarinen fått blommor som också gav mig mod. All sparris har visat levnadstecken. Fyra av planterorna har till och med gett skörd i år. De andra fyra börjar precis titta upp. Och det gav mig mod.

Nekatrinens blommor.

Jag fick även mod av att pelarpäronet har massor av knoppar. Så jag kan få inlagda päron till jul. Det och att minstingen tog mammas glas för att servera mig ett glas äppelmust gav mig mod.

Pelarpäronet med massor av knoppar.

Igår skrapade jag i barken. Bägge är gröna under barken på stammen! Jag fattar ingenting. För de ser döda ut. Nu vet jag inte hur jag ska göra? Om jag ska försöka klippa bort torra grenar (som nog är det mesta) och se om de kommer igen? Eller om jag ska låta dem vara eller bara bestämma mig för att skaffa annat i krukorna?

Det är grönt när man skrapar!

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Födelsedagsfirande

Igår hade vi firande av Minstingen. Han har fyllt år och valde att bjuda in oss på middag nu när han har jouren. Med vädret så blev det altanhäng hela dagen och Ofyren nyttjades till middagen.

Vi var hos oss men när man blir bjuden så ligger man i gungstolen och tittar på.

När man har högsommarvärme så får man passa på. Han bjöd på mycket goda smashburgare med karamelliserad lök. Den stod länge på grillen och stektes. Åh, den blev så god. Pommes till med storebrors vitlöksdipp.

Det blev milkshake till efterrätt. Vilket också passade bra i sommarvärmen. Glass, grädde, mjölk och färska svenska jordgubbar. Vi var alla mycket nöjda med firandet. Även hunden, dock tyckte han att filten behövdes när solen inte längre gassade på altanen.

Bara lite svart som syns av rumpan.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon.