Att kunna välja

När man blir äldre så har man mer erfarenhet att göra bättre val. Det tycker jag åtminstone nu när jag är äldre. Gissningsvis så hade mitt yngre jag inte tyckte likadant. Oavsett så är jag väldigt nöjd med hur min födelsedag firades. Sedan kan man fira länge när det är stort.

Jag var iväg med en vän och vi hade det helt fantastiskt! Jag blev firad även på avstånd av hela mina stora familj. Syskonen hade fixat fint på rummet. Och samtal, meddelande på det från både familj och vänner.

Blommor, Oddbird och praliner från syskonen.

Jag blev överöst av massa fina presenter på morgonen av min vän och hennes make. Även han på avstånd via video. Maken firade mig innan och vi ska fortsätta att fira mera. Allt för att hitta guldkanterna i livet som man uppskattar.

Bordet räckte inte till för allt fint!
Blombukett dessa fina blommor 🌸

Mest av allt njöt jag av att bara få vara med min vän och äta gott. Vi gjorde precis vad vi ville och kunde njuta av sol, glass och promenader utmed vattnet. Vi var på spa och relaxen var underbar med brinnande brasa efter allt bad.

Tacksam för att jag blivit ett år äldre och lite rikare med familj, vänner och kunskap.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Regntunnan

Vår regntunna är ingen regntunna. Den är en gammal vattentank för storhushåll. Av den anledningen så finns inget lock. Många färdiga tunnor har lock för att skydda mot att löv och skräp ska åka ner i vattnet. Eller ännu värre att humlorna åker ner och drunknar.

Jag har nu hittat lösningen till att skydda tunnan från skräp och dödsfall. Ett myggnät med dragband. Den ligger över och dragbandet spänner fast den runt om. Kedjan som leder vattnet är ovanför. Det blev kanon.

Nätet syns knappt. Kedjan ska kortas av.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Andy (eller något) har flyttat ut

När kära syster med sambo var på besök så fick maken en present. En present så han inte behövde vara ensam når jag höll på i trädgården. Han skulle hitta en plats utomhus. Igår hittade jag en plats ute tills maken flyttar den. ”Den” heter Andy enligt syster.

Andy syns dåligt, men han sitter på brädan ovanför vattnet.

Eftersom det är en and tyckte jag att han passade bra vid vattenpölen. Han syns dock inte så tydligt. Får se om maken hittar en annan plats.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Nyckelpigorna

I år är det inte mycket gullande i trädgården. Det är ett projekt som är avklarat med höstsilveraxen i nya tunnan. Jag har rengjort dammen. Jag borde svampbehandla persikan och nektarinen. Men det är inte gjort. Det jag har gjort är att jag plockat en del angripna blad.

I övrigt så har jag helt struntat i att göra något. Det är vattnat på altanen några gånger. Nu har det regnat så mycket så det har jag heller inte gjort.

Några som är väldigt glada över att jag inte har gullat är Nyckelpigorna. För de har haft gott om mat. Den ena äppelbusken är helt nerlusad med bladlöss.

Alla blad ser ut så här på äppelbusken. Hopkrullade av lössen.

Den andra har dock inga. Sedan är det lite på aprikosen också. Där såg jag också alla pigorna. Och jag är glad när Nyckelpigorna är glada. Myrorna är också glada men de äter ju bara lössens bajs inte hela lusen. Det gör pigorna.

Aprikosen syns de tydligt på. De små äcklena.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Mc-hjälm är svårt

Det är inte bara jag som har svårt att hitta en hjälm för att åka motorcykel. Efter mängder av hjälmar så hittade jag en. Minstingen hittade en lite lättare än mig. Men det var inte lätt för honom heller.

Någon som det antagligen kommer bli svårast för är maken. Med klaustrofobi, hypokondri och ett avlångt huvud så lär det dröja innan vi är klara. LS2 ska vara bra för personer med avlång skalle. Ja, den gick på. Alla andra så har hakan stuckit utanför hakdelen.

Eftersom han är klaustrofobisk så måste den också vara öppningsbar. Det är plus om den går att åka med som om den vore en öppen hjälm som LS2:an på bilden. Där har hakdelen vridits över till nacken.

Öppningsbar LS2 som kan fungera som en öppen hjälm.

Eftersom han dör av allt så slits öronen av. Han stryps av hakremmen. Han kan inte andas när visiret är stängt. Sedan får han panik både när den ska av och på. Detta får han nog bara lära sig att hantera. För en hjälm ska vara tight.

Har du några tips på hjälm till en gubbe som dör av allt? Där hakan får plats och inte ger huvudvärk. För det var problemet med denna som faktiskt gick över hakan.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Maken har fixat helt själv

Att fixa paket har inte varit lätt för maken genom åren. Han har alltid haft något på en önskelista som han kunnat fixa. En jul tyckte jag att jag var smart och gav en lista på 10 eller 15 olika saker.

Med den tydliga instruktionen att jag inte vill veta vad jag får. Därför fick han många saker så att han kunde välja något. Den julen fick jag väldigt många julklappar. För han kunde inte välja så han köpte allt.

Till min födelsedag i år så har han inte haft någon önskelista alls. Inte för att vara elak utan för att vi ska fira med annat. Så inga presenter var planen. Men det tyckte inte maken. Han fixade helt själv. Med mycket tanke bakom.

Först fick jag Lilla My från Skultuna. För att jag är Lilla My. Kolla dessutom de arga ögonen med klurigheten. Det är jag det.

Lånad bild från Skultuna.se

Sedan fick jag Muminmamman från Skultuna. För det är också jag. Omtänksam som tar hand om alla. Jag blev jätteglad för bägge. De är ganska små så jag ska hitta en bra plats där de syns tydligt.

Även denna är lånad från Skultuna.se

Några dagar senare så fick jag en lampa som är Mumin och Snorkfröken. Där jag också är Snorkfröken och han är Mumin. Med tanke på att jag inte nämnt något om Mumin och definitivt inte dessa specifika saker så har han lyckats väldigt bra. Nu är det slut på önskelista. Jag tycker om att bli överraskad av min make.

Mumin och Snorkfröken som lampa

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Ensam blev kanon

Jag har kommit på att jag gillar att vara ensam. Eller det har jag nog alltid vetat. Däremot så vet jag nu att jag gillar att köra mc ensam. Jag har inte velat det riktigt för att jag blir lätt distraherad. Men som sagt nu vet jag att det går bra och jag gillar det.

Jag kan stanna när jag vill. Jag kan stanna hur länge jag vill. Jag kan vända om det är så. Jag kan byta väg och välja annat efter eget tänk. Jag kan köra hur långsamt jag vill, eller snabbt.

Jag gillar helt enkelt att köra ensam. Jag gillar också att köra med andra. Och andra kan absolut anpassa sig efter både stopp och vägändringar. Men att jag vrålar till musiken i hjälmen blir inget bra när man åker med andra och har intercom. Det är inget kul att höra någon sjunga (läs skråla) till musik som bara den som låter hör.

Hojen på tur.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Det är lätt att ha fel

Vi har haft 200 år utan krig i Sverige. Vi har levt i fred och gjort mycket för att vi ska ha det bättre. Snart är det val och fighten om väljarna på går för fullt.

Sittande regering har försämrat för befolkningen med att vattna ur vår restriktiva alkoholpolitik. De har tagit bort matkravet för att få servera alkohol. Det är en stor försämring. För folkhälsan blir lidande när tillgängligheten ökar. Det visar all forskning.

Men det är lätt att ha fel när man haft det så bra så länge. När krigen avtog varandra i Sverige så höll vi också på att supa ihjäl oss. Till och med att lönen bestod av alkohol. Någonstans kom en gräns där allt höll på att gå åt skogen.

Nykterheten började sprida sig för fler och fler insåg att det kan inte fortsätta för då för vi alla. Nu när vi kommit så långt att vi håller på att supa ihjäl, vuxna som barn, då är det lätt att inte se vad konsekvenserna blir.

Därför utökar man dumheten med att sänka åldern på systembolaget.

För unga får ändå tag på alkohol så varför inte göra det lättare? Jo, för om vi sänker ålder kommer det bli lättare även för de ännu yngre. Så korkat! Matkravet var inte nog på dumhet. Två felaktiga inte ett rätt!

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Besök av syster

I helgen har vi haft finbesök. Syster och hennes sambo. Det är alltid mysigt att träffas. Ibland är det mer behövligt än andra gånger. Äldsta sonen kom också en sväng, vilket ökar mysigheten.

Roligast var nog presenten till maken. Han fick någon att prata med när jag är i trädgården. Den kanske ska sättas vid blåbären. Där är han mest, nu för att se hur långt de kommit och sedan för att äta.

Jag fick jättefina blommor till bordet. Inte lika roligt men precis lika hjärtligt.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon. 

Nya slangens kompis

Igår kom slangens kompis. Tydligen så får inte slangen hänga i direkt solljus. Jag läser alltid bruksanvisningen. Även denna gången. Bland det första som står är att den inte ska sitta i direkt solljus. Gissa om platsen jag vill ha den på är i direkt solljus?

Så klart ville jag det. Därför behövdes en kompis. Nu är de tillsammans, kompisarna.

Komp

Det är en huva som skyddar den mot solen. För det är inte konstigt att slangen behöver skydd mot solen. Den tar sönder det mesta. Huvan har termoinsida som extra skydd.

Förutom att den skyddar så är den smart. Det finns en dragkedja fram till. Man öppnar den och tar fram munstycket. Kompisen kan alltså vara på hela tiden. Enkelt, det gillar jag.

Ta hand om dig. Vi hörs imorgon.