När du är autistisk så är rutiner välgörande. Att ha en struktur och alltid veta vad som ska hända, om du har det så fungerar det mesta. Tyvärr så funkar inte livet så. Det händer alltid saker som gör att något förändras. Både långsiktigt och kortsiktigt. Som till exempel så funkar det inte att komma och säga, eftersom det är så fint väder så åker vi och badar. Det fungerar heller inte att säga att nästa vecka kl xx så åker vi och badar, och inte göra det för att det regnar. Det blir lika mycket kaos hos någon med autism oavsett om det är något bra eller om det är något dåligt.
Hur ska man då lösa det? För det är svårt att säga att man ska åka och bada när man inte vet hur vädret är. Mitt förslag är strunta i vädret. Åk även om det är dåligt väder. Om det åskar, åk till ett ställe där det inte åskar, till exempel inomhus. Till slut så kan det bli så att man lär sig. Min äldsta son lärde sig att överleva gymnasiet med att ha scheman, men väldigt korta scheman.
Efter många jobbiga år i skolan så lärde sig sonen att det vara lättare att han anpassade sig än att de försökte anpassa sig efter honom. Alltså även om du är autistisk vilket man kan säga är ett omgivningsproblem. Det är omgivningen som behöver anpassa sig efter den som är autistisk. Inte tvärt om. Som sagt sonen insåg att det var lättare att han gjorde anpassade sig. Sättet han löste sitt behov att ha rutiner var att göra scheman för halva dagen. På eftermiddagen innan dagens slut så gick nästa dag igenom fram till lunch. På lunchen dagen efter så gick man igenom eftermiddagen.
På detta sättet så tog sonen bort problemen med att rutinerna kunde ändras. För han anpassade sig till vad skolan klarade av att leverera. Att ta hela dagar gick inte. Ibland svårt från eftermiddagen till dagen efter, för någon kan bli sjuk. Om någon som skulle vara med honom blev sjuk så var den bästa lösningen att han inte hade någon skola den dagen alls. Och så började det om med nya rutiner nästa dag
Sonen var den enda av alla eleverna i sin klass som klarade sista kursen i fysik på Teknikprogrammet på första försöket. Trots alla dagar borta från skolan på grund av att rutinerna inte blev som bestämt. Men om lösningen skulle ha varit att han ändå skulle varit kvar de dagar rutinerna förstörts, då hade han med stor sannolikhet aldrig klarat den kursen eller någon annan av kurserna på programmet..