Även om han lämnat så är jag inte glad. Efter lunch fick vi veta att det kommer idag. Med förberedelser. Och imorgon kommer de och lägger in mattan. Mattan fanns så klart inte. Och kommer tydligen idag. Det får vi se. Verkligen. På eftermiddagen hade jag lugnat ner mig lite och ringer till hantverkaren för att säga att jag inte är nöjd. Inget svar och jag skickar ett mejl. För att jag ska kunna släppa det.
Efter en kort stund så ringer han tillbaka. I mitt mejl står det att jag varit arg, att jag inte är nöjd, att jag lugnat mig och kunde därför ringa men fick inget svar och mejlade då. Nu blir jag nästan ännu argare. Ingen gång under dagen har han bett om ursäkt. Inte ens när han säger att mattan inte fanns men den kommer imorgon. När han ringer nu så hänvisar han till mitt mejl från i höstas.
I höstas skickade jag ett mejl med bilder på köket samt måtten. Allt för att de inte ville komma hit under rådande pandemi. Det kan jag förstå och skickade naturligtvis mejlet. Innan jag skickade det så pratades vi vid på telefon. Där jag frågade om det går att de kommer den 11 januari. Det borde gå är svaret. Eftersom de inte jobbade veckan innan så kunde de inte tidigare. Vi kommer överens om att jag skickar hur det ser ut för oss i mejlet och han bekräftar när det går. Jag skriver i det att vi räknar med köket i början på vecka 3 och de kan komma under vecka 2.
Detta hänvisar han till i telefon. Nu ska tilläggas att när maken ringde så sa han det första att han som skulle komma till oss igår var sjuk. Varför sa han det om de ändå inte hade tänkt komma. Eftersom han trodde de hade hela vecka 2 på sig. Han hade vecka 2 på sig att komma med ett datum. Eftersom han inte återkom så förutsatte jag att det gick den 11 januari.
Senare hördes vi en gång till på hösten. Jag hade begärt en prisuppgift och skulle få det enligt butikssäljaren av han som kom ut och mätte köket. Jag mätte köket själv och mejlade in det tillsammans med tiderna. Han återkom inte med tid eller med prisuppgift. Jag hör av mig igen. Då får jag till svar att det var en miss från honom och här var priset. Han kunde skicka offerten om jag ville. Jag svarade att det behövdes inte. Jag frågade igen, den 11 januari går det bra? Svaret, det borde gå.
Sedan hörs vi inte igen förrän igår. Om du var hantverkare, borde inte man inte höra av sig till kunden och säga när man kommer. Eller dyker man bara upp vilken dag man vill? Eller jobbar alla kunder hemma så det är bara att knacka på dörren kl 07.00? Och om kunden då inte är hemma och öppnar så är det kundens fel?
Han sa att han fått ett tråkigt mejl. Ja sa jag. Men jag skrev också att ni löst det men inte igår. Nej, för han hade ju hela veckan på sig. Är det mitt fel att han inte gjort som vi kommit överens på telefon? Är det mitt fel att han inte tar in information? Först i mejlet skrev jag att jag precis hade ringt. Det hade han inte läst. Och tyckte att det kan jag inte gjort. Han hade ju minsann haft telefonerna tillgängliga. Han hade ju också butikens telefon. (Vilket lät som att det var synd om honom.)
Mitt svar: ja, du var nog upptagen i telefon då. Jag ringde på ditt nummer och inget svar. Därför skickade jag mejlet. Inte en gång ber han om ursäkt. Han tycker att problemet är löst. Dessutom så behövdes ju underarbete som vi inte hade meddelat. Haddock kom en stund då. Fast jo, det har vi. Vi har pratat om det i butiken och du och jag på telefon om att avlopp ska flyttas så vi kommer såga i golvet.
Då går han till offerten och läser för mig. Men det står ju inte i offerten. Den skickade jag ju till dig i höstas. Mitt svar igen: Nej, det gjorde du inte. För jag ville bara ha en prisuppgift och det räckte för mig muntligt. Jaha, fast jag pratade med din man och skickade den då. Mitt svar IGEN: Nej, det var mig du pratade med. Och jag nöjde mig med det muntligt. Jaha, så var det kanske.
Med tanke på hur mycket fel det är i hans version mot vad som har hänt så undrar jag om vi får någon matta. För efter ett tag så fanns det ju viss del underarbete med i offerten. Jag vet att det råder en pandemi. Jag vet att det kan vara svårt att lösa vissa saker. Men om man inte kan utföra sitt jobb så kanske man ska stänga verksamheten och hitta på annat att göra under tiden.
Om han kommit hit och mätt hade det blivit bättre? Tar han in information lättare när han är på plats än på telefon? Jag vet inte. Men man kan inte skylla allt på en pandemi. Då skulle han ha ringt och sagt det innan beräknat datum han skulle vara här. Vi har det lite körigt nu, så vi kanske inte kan komma på ett exakt datum. Går det bra att vi hör av oss strax innan i den veckan och ger dig dag? För han har ju inte fått veta allt som pågår i vårt kök. Det är ju andra som också vill in och göra andra saker. Vi ska ha upp plåten till exempel.
Ingen ursäkt blev det. Det enda jag fick vara att han tog på sig att han missat att det var bestämt den 11 januari. Han tog på sig, inte samma som en ursäkt. Resten av samtalet kändes det som att det var mitt fel att det blivit som det blivit. Fast det tar jag inte. Kanske därför det blev ett långt samtal.
Det blev målat som planerat. Med enda skillnaden att jag hade inte ett golv att täcka innan jag målade. Det räckte med att skydda fönster och tak. Får se om det kommer någon mattläggare idag. Och om det kommer någon matta imorgon. De hade glömt, varför fanns annars inte mattan?


Ta hand om dig så hörs vi imorgon. Förhoppningsvis Haddockfri.